טיפול CBT בשילוב טיפול NLP – מכפיל כוח משמעותי?

כאשר אנחנו נתקלים בחרדה קשה או פחד משתק, אנחנו תרים אחר הטיפול המושלם שיוציא אותנו מזה כמה שיותר מהר. ואז אנחנו נחשפים לשלל שיטות טיפול. בשלב הזה אנחנו נדרשים לקבל החלטה מהירה ונכונה ולהכריע אילו מהשיטות היא הטובה ביותר בעבורנו.
2 שיטות הטיפול הכי פופולאריות בעידן המודרני הם: טיפול NLP וטיפול CBT ועיקר ההתלבטות של המטופלים היא בין 2 שיטות מעולות אלו.
אז לפני שתקבלו את ההחלטה החשובה כל כך, חשוב שתדעו מהו טיפול NLP וכיצד הוא פועל, ומה הוא טיפול CBT וכיצד הוא פועל. מה ההבדל בין NLP ל CBT? ואולי בכלל נכון לשלב בין שני השיטות ולהפיק משניהן את התועלת המקסימלית. בדיוק על כך נתמקד במאמר הזה.

טיפול CBT בשילוב טיפול NLP

תוכן עניינים

מהו טיפול NLP וכיצד הוא פועל?

שיטת NLP טוענת בתוקף כי כל בעיותיו של הבן אדם נובעות ממקום אחד. תת המודע!

ומשכך כדי לטפל במטופל יש לצלול לעומק תת המודע שלו ולתקן שם את הטעון תיקון.

כדי להבין קצת יותר על טיפול NLP יש לקבל קצת רקע על תת המודע.

התת מודע שוכן בתוכנו ואנחנו לא חשופים לדרך בה הוא חושב ופועל. התת מודע מעצב את אופן החשיבה שלו לפי חוויות שאנחנו חווים במהלך חיינו.

לדוגמה אם נחצה כביש ורכב כמעט ידרוס אותנו, תת המודע עשוי לפתח התניה אוטומטית שאומרת שחציית כביש היא דבר מסוכן שיש להימנע ממנה. המחשבה הזאת של התת מודע יפתח אצלנו בהמשך פחדים וחרדות בכל פעם שנחצה כביש. עד כדי כך שבשלב מסוים אנחנו עשויים להימנע לחלוטין מחציית כביש. וכך פועל התת מודע שלנו, הוא מסיק את מסקנותיו בעקבות אירועים שאנחנו נקלעים אליהם, ומשפיע בצורה ישירה על הרגשות שלנו ועל תפוסי הפעולה שלנו.

שיטת הטיפול של NLP מתמקדת בחשיפה והגברת המודעות של המטופל לתת מודע ששולטת בו. באופן שיבין שמי שגורם לו לחשוב, להרגיש ולפעול בחייו בצורה בעיתית זה בעצם התת מודע שלו, שלא תמיד פועל בצורה רציונלית הטובה לו.

לאחר שהמטופל מבין את זה והוא מוכן לשינוי. הטיפול של NLP עוזר לו באמצעות שלל טכניקות ותרגילים מיוחדים לנטרל כמה שיותר את השפעת התת מודע על מחשבותיו ורגשותיו, ובמקום זה לשתול מחשבות ורגשות חיוביים ורציונליים יותר, שיעזרו לו להיפטר מהרבה מאוד בעיות וקשיים מיותרים.

 

מהו טיפול CBT וכיצד הוא פועל?

בניגוד לטיפול NLP שמתמקד בטיפול במחשבות תת המודע שהבן אדם כלל לא חשוף אליהם. שיטת הטיפול של CBT מתמקד דווקא בטיפול בבעיות הנובעות ממחשבות מודעות לא נכונות.

לדוגמה קחו בן אדם שלא מסוגל לעלות על מטוס, ובכל פעם שהוא עולה לטיסה הוא נתקף בחרדה שהוא לא מסוגל לשאת אותה. עד שהוא מונע את עצמו כליל מלטוס.

הטיפול של CBT גורס שכל הפחד של הבן אדם הזה לטוס, נובע מהנחות יסוד שגויות וממחשבות מעוותות ונטולות יסוד הגיוני סביר, או מחשבות מוגזמות ונטולות פרופורציה. ולכן המטפל יפגיש את המטופל בסדרת שאלות מנחות שיערערו לחלוטין את המחשבה העקומה שגרמה לחרדה להתפתח.

הדו שיח בין המטפל למטופל יראה פחות או יותר כך:

 

מטפל: למה אתה מפחד לטוס עם מטוס?

מטופל: המטוס עלול ליפול.

 

מטפל: האם אתה מכיר מישהו שהתרסק עם מטוס?

מטופל: לא!

 

מטפל: האם אתה מכיר את הנתונים הסטטיסטיים של מטוסים שהתרסקו?

מטופל: לא!

 

מטפל: האם אתה מודע לכך שהסיכוי להתרסקות של מטוס על פי הנתונים הסטטיסטיים הוא אפסי?

מטופל: כן!

 

מטפל: אז למה בכל זאת אתה מפחד לטוס?

מטופל: אני עלול לחטוף התקף לב מהפחד.

 

מטפל: האם אתה באמת חושב שסביר שבן אדם יחטוף התקף לב בגלל רגש של פחד, והאם נחשפת פעם למקרה שכזה?

מטופל: לא….

 

וכך בצורה הזו מוביל הטיפול של CBT  להבנה שכל הפחד הגדול והמנופח הזה, מקורו במחשבה אחת לא נכונה, לא מאוזנת, ונטולת בסיס לוגי כל שהוא. הבנה עמוקה זו תקנה למטופל הקלה מיידית בתחושותיו הקשות ותעזור לו לאזור עוז ולהתמודד מול הפחד.

בשיטת הטיפול של CBT גורסים שהתהליך שהמטופל עובר להבנת המחשבות המודעות שלו, יטפטף וישפיע בסופו של דבר גם על תת המודע שלו, ויגרום לו לפרש את הסיטואציות של החרדות בצורה נכונה יותר, שלא יובילו להתקפי חרדה קשים.

בטיפול CBT גם חושפים את המטופל בצורה מבוקרת לפחד. למשל אם הוא מפחד לעלות על מטוס יומלץ לו לעשות קודם כל סיבוב קטנטן עם מסוק למרות הפחד הגדול, וכך לאט לאט הוא ייחשף לפחד יותר ויותר עד לגמילה המלאה ממנו.

כמובן שתהליך החשיפה לפחד, חייב להיות מבוקר ומלווה על ידי מטפל CBT מוסמך ומנוסה, על מנת להבטיח שזה יועיל למטופל ולא חלילה ישיג את ההפך.

 

אז מה ההבדל בין CBT ל NLP? ואיזה טיפול נכון ויעיל יותר?

לשאלה הזאת אין תשובה אחד וחד משמעית. זה מאוד תלוי באופי של הבן אדם. יש אנשים שיעדיפו את הטיפול של NLP בגלל שהוא מעט פחות 'חופר' ופחות דורש את הצפת כל הפרטים הפנימיים והאישיים שלו הקשורים לבעיה, וגם בגלל שזה נחשב לטיפול עמוק ויסודי יותר ביחס לCBT .

ויש אנשים שיעדיפו את הטיפול של CBT בגלל שהוא פועל מהר מאוד, והוא מדבר יותר בשפה שבני אדם מבינים שזה שפת המודע, בעוד טיפול NLP מתמקד בעיקר בתת מודע.

לכן חשוב שכל אחד יהיה קשוב לקול הפנימי שלו, ויבחר את הטיפול לפי איך שליבו מייעץ לו.

 

אז לאחר שהבנו מה ההבדל בין CBT ל NLP – האם ניתן לשלב בין טיפול CBT לטיפול NLP?

הרבה מאוד אנשים יעדיפו להתמקד בטיפול אחד ולא להתפזר ל2 טיפולים במקביל, ויש בזה מן האמת.

אבל יש אנשים המאמינים שהשילוב בין 2 השיטות מהווה מכפיל כוח משמעותי, שהופך את הטיפול ליעיל הרבה יותר.

ניתן למצוא היום בשוק הטיפולים, מטפלים שהתמקצעו בשני השיטות. מטפלים אלה נהנים מסל כלים רחב יותר מאשר מטפל שמתמצא רק בשיטת טיפול אחת. המטפלים האלה יבחנו כל מקרה לגופו ויחליטו על פי התרשמותם המקצועית איזה מן הטיפולים עדיף למקרה הזה. לפעמים הם יעדיפו להשתמש רק עם טיפול אחד. ולעיתים הם יראו לנכון לשלב בצורה כזו או אחרת בין שני השיטות.

וכאן כל מטופל יצטרך להחליט מה המסלול שנראה לו הכי טוב ונכון בעבורו.

 

לסיכום:

  • אנשים הנמצאים במצוקה נפשית או רגשית הדורשת טיפול מקצועי, מוצאים את עצמם בהתלבטות קשה לגבי איזה סוג טיפול לבחור.
  • יש שתי טיפולים מובילים שהרבה אנשים מתלבטים איזה מהם הוא הנכון בעבורם, והם: טיפול NLP וטיפול  CBT.
  • הטיפול ב NLP מתמקד בטיפול בתת מודע, ובהבאת המטופל למצב בו הוא מצליח לגבור על מחשבות התת מודע המזיקות שלו, ולשלוט על מחשבתיו ורגשותיו בצורה מודעת ונכונה. מה שמביא לפתרון בעיותיו מהשורש.
  • הטיפול ב  CBT מתמקד בטיפול במחשבות המודע. השיטה הזו מאמינה כי כל החרדות והפחדים והבעיות האחרות של האדם באים בגלל מחשבות לא נכונות ולא רציונליות או לא פרופורציונליות. ולכן השיטה מתמקדת במתן זווית ראיה נכונה יותר באשר למחשבותיו.
  • כדי להחליט מה היא השיטה הנכונה ביותר, צריך כל מטופל להחליט לאיזו משיטות הטיפול האלה הוא מתחבר יותר.
  • יש אנשים המעדיפים לטפל בעצמם אצל אנשי מקצוע שהתמקצעו בשני השיטות, על מנת להרוויח את הטכניקות המעולות של שני שיטות הטיפול.

שאלות נוספות

על פניו נראה של CBT יש יתרון על NLP מבחינת מהירות ההשפעה. אבל טיפול NLP עשוי להיות יסודי יותר.
לא נראה שיש פערי מחיר גדולים יותר מידי. המחירים נעים פחות או יותר על אותו סדר גודל.
אלעד גבריאלוב
אלעד גבריאלוב

לאחר מבצע צבאי אכזרי בו לקחתי חלק, חוויתי קשיים גדולים עם עצמי. בהמלצת חבר פניתי לטיפול בשיטת NLP ומאז חיי השתנו מקצה לקצה. בהמשך לקחתי קורס מקיף ב NLP וזה שדרג מאוד את חיי, ומאז לקחתי על עצמי את השליחות לעזור לכמה שיותר אנשים ללמוד את השיטה ולהסתייע בה.

מורה ל n.l.p.
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?
פוסטים אחרונים
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?