הכירו את התת מודע שלכם – כפי שהוא נלמד בקורס NLP

רוב האנשים פשוט לא מודעים לעובדה הפשוטה, שמי שמנהל בעבורם את החיים הוא התת מודע שלהם. תת המודע מהווה למעשה מעין 'חדר פיקוד אחורי' במוח ממנו משוגרים אין ספור הוראות ופקודות לגוף ולמוח, והגוף והמוח פשוט ממושמעים לו ומבצעים אותן.
כמו כן אנחנו עשויים לרוב לקבל את ההחלטות הכי קריטיות בחיים שלנו על פי פקודות ישירות של התת מודע שלנו. ומה שמשעשע או אולי עצוב (תלוי איך מסתכלים על זה) זה שאנחנו משוכנעים שקיבלנו איזו שהיא החלטה מנומקת ומושכלת, בעוד אנחנו בסך הכול שפוטים ונתינים של תת המודע.
אז מי הוא תת המודע? כיצד הוא פועל? למה בקורס NLP מסמנים אותו כשורש כל הבעיות? ואיך להשפיע על התת מודע ולשלוט בתת מודע?

הכול על התת מודע

תוכן עניינים

אז מיהו התת מודע שלנו?

תת המודע הוא מערך מסועף ובלתי נגמר של ידע, חוויות ומסקנות שנאספים על ידי הלא מודע שלנו לאורך כל שנותינו, מהילדות דרך שנות ההתבגרות וכן לאורך כל הדרך.

למעשה כל מה שעובר עלינו נשמר בזיכרון של התת מודע, שום פרט, ולו השולי ביותר לא הולך לאיבוד. גם אם נדמה לנו שאנחנו לא זוכרים כלום ממאורע כזה או אחר, הוא נשמר אי שם במרתפי התת מודע.

ואם נסכם את זה במשפט פשוט זה יהיה כך – תת המודע זה כל מה שאנחנו יודעים, וחושבים שאנחנו לא יודעים.

התת מודע בא למעשה להגן עלינו מפני העולם בו אנחנו חיים, ומתרחישים המתפתחים בו. התת מודע לוקח כל סיטואציה שעוברת עלינו, כולל הרגשות, המחשבות והתחושות הבאים בעקבותיה, מנתח אותם, מסיק מסקנות ומקבל החלטות שעיקרן: כיצד נכון (כביכול) לנהוג בעתיד בסיטואציות דומות.

וכל זה בשביל להגן עלינו בעתיד מסיטואציות דומות. כך שאם מישהו השפיל אותנו בילדות, ייתכן ותת המודע יפתח אצלנו מגננות אוטומטיות במטרה להתמודד עם השפלות חוזרות בעתיד.

אז נכון שמטרת תת המודע היא טובה. אך לעיתים היא יוצאת מפרופורציה, ואז היא הופכת לנו לנטל. למשל, התת מודע עשוי לזהות סיטואציה מסוימת ככזו שמישהו בא להשפיל אותנו, בעוד זה לא נכון (למשל משיהו שסתם מעביר עלינו ביקורת לגיטימית). ואז 'המגננות' שתת המודע מפעיל אצלנו, הופכת אותנו לאנשים לא כל כך נעימים, ואפילו מעט תוקפניים. וכל זאת בגלל אותו מקרה בילדות שבה הושפלנו, שאז התת מודע הסיק בגללו מסקנות קיצוניות, שמתפרצות מאיתנו עכשיו.

בקיצור כשהתת מודע משתלט לנו על החיים, ומנהל בעבורנו את הרגשות, התחושות וההחלטות אנחנו עשויים למצוא עצמנו אנשים מאוד לא משוחררים, ומעין עבדים של התת מודע שלנו.

וזה בדיוק מה ששיטת NLP באה לשנות.

 

כך תת המודע הופך לבעייתי בעבורנו.

תת המודע לא מקבל את ההחלטות שלו על בסיס רציונלי ומבוסס מציאות. הוא מנתח את הדברים על בסיס מחשבות ורגשות שאנו חווים, ועל פיהם בלבד תת המודע מקבל החלטות, שבחלק מהמקרים הרסניות בעבורנו, מכיוון שעל פי החלטות מוטעות אלו נפעל אוטומטית בעתיד מבלי להיות כלל מודעים לכך שאנו פועלים על בסיס מסקנות לא מדויקות וקיצוניות של תת המודע.

וכדי להבין את הנאמר טוב יותר נביא דוגמה פשוטה:

ילד החווה סיטואציה חברתית מורכבת, בה הוא רב עם מספר תלמידים בכיתה. מחשבה אפשרית שעולה לו לראש היא 'שונאים אותי' 'אני טיפוס מעצבן'. התחושה שבאה בעקבות אותן מחשבות היא בלתי נסבלת, וגורמת לילד להרגיש דחוי ולא מוצלח.

תת המודע לוקח את המחשבות ואת התחושות של הילד, מפרש אותן, ומסיק מסקנות שמאוחסנות לעד עמוק במחסני תת המודע. ולפיהן יפעל הילד גם בעתיד כאשר הוא כבר יהיה בן אדם בוגר.

המצב האידיאלי היה, אם הפרשנות של התת מודע לתחושות של הילד הזה הייתה כזו: נכון שאתה חושב שאתה שנוי, ואתה חש דחוי. אבל זה לא נכון. קורה לכל אחד שהוא לא מסתדר פה ושם עם אנשים כאלה או אחרים, וזה לא מעיד שום דבר עליך כבן אדם, אתה פשוט מדהים!

אבל זה לא תמיד מה שקורה, התת מודע עשוי לתת למחשבות ולתחושות פרשנות אפוקליפטית קיצונית, ולהסיק מסקנות הרסניות כדלהלן: אתה מרגיש שנוי? אתה חש דחוי? כל זה בגלל החברים שלך! אתה צריך לנתק מגע מהחברה, חברים זה דבר רע, הם גורמים לך לחוש תחושת לא נעימות, תתרחק מהם.

וכך התת מודע עשוי לגרום לבן אדם להתרחק מחברים לאורך עשרות שנים. והכי עצוב זה שהבן אדם משכנע את עצמו שהוא טיפוס לא חברתי, וזה האופי שלי. בעוד שהאמת היא שהכול נעוץ בסיטואציה אחת בודדת, עם פרשנות מזעזעת של התת מודע אי שם בשנות הילדות.

מפחיד לדעת שפרשנות אחת עקומה של התת מודע, עשויה להשפיע לרעה על חיים שלמים של בן אדם!

 

אז תכלס, איך להשפיע על התת מודע ואיך לשלוט בו?

שיטת הטיפול של NLP מטפלת בדיוק בבעיה הזאת. בקורס NLP חותרים להגיע לעומק תת המודע, להבין מה מניע אותו, כיצד הוא מפרש סיטואציות, מסיק מסקנות ומפזר פקודות. וכך מצליחים לשלוט על הליך קבלת ההחלטות של תת המודע ולהשפיע עליו.

אז אם עד היום הסתובבתם עם מחשבות ותחושות שאתם פחדנים, לא אהובים, רעים, נודניקים, ועוד כל מיני מחשבות מן הסוג הזה. הגיע הזמן לערער אחריהן ולפקפק בהן.

יתכן מאוד, וסביר להניח שהתחושה הזאת שמלווה אותכם היא כל כולה תוצרת של מערכת פרשנות לא מאוזנת, ולא רציונלית של תת המודע שלכם. אתם לא מה שהתת מודע חשב עליכם! אתם מיוחדים וטובים ולא חסר לכם דבר. אתם פשוט קורבנות של פרשות נוראית ונטולת כל בסיס לוגי של תת המודע שלכם.

 

איך הופכים את ההבנה העמוקה הזאת למציאות משנה חיים?

מהניסיון שלנו לא מספיק להבין את זה שהתת מודע הבלתי נשלט הוא הפתח לרוב הבעיות שלנו עם עצמנו. צריך גם להטמיע את התובנה הזאת לעומק התודעה שלנו.

כיצד עושים זאת?

הדרך הכי טובה להטמיע ולתרגל את היכולת שלנו לשלוט בצורה אבסולוטית על התת מודע שלנו, ולנטרל את היכולת שלו להחליט לנו על מי שאנחנו, ועל כיצד אנחנו צריכים לפעול בחיינו. זה באמצעות קורס NLP מקיף, שבמהלכו מוענקים למשתתפים טכניקות וכלים מדהימים להחזיר לעצמם את השליטה המלאה לחיים שלהם.

הקורס של NLP לא רק יאפשר לתלמידים להבין כיצד התת מודע פועל, וכיצד שולטים בו. הוא גם יאפשר להם לסייע לכל הסביבה הקרובה שלהם להתמודד טוב יותר עם תת המודע שלהם ומעלליו. לא מעט מבוגרי קורס NLP הופכים להיות מטפלים מקצועיים, והם זוכים לעזור להמון אנשים באמצעות טיפול NLP.

 

לסיכום:

  • תת המודע הוא זה שמנהל בעבורנו את חיינו. רוב ההחלטות שאנו מקבלים ביומיום הן פרי היוצר של תת המודע.
  • תת המודע הוא מערך זיכרון פנימי, והוא פועל כך: הוא מנתח כל מחשבה או תחושה שלנו, מסיק מסקנות, ומקבל החלטות. לפיהן התת מודע יורה לנו לפעול בפעם הבאה שניתקל בסיטואציה דומה.
  • לתת המודע אין הגיון, את ההחלטות הוא מקבל על בסיס תחושות ורגשות שלנו, ולכן ההחלטות האלה הן לעיתים שגויות ובעייתיות.
  • בשורה התחתונה, בן אדם שמסתובב עם מחשבות שהוא לא מוצלח למשל, צריך לדעת שזה פשוט לא נכון. הוא כנראה חווה מתי שהוא חוויה שגרם לו לחשוב ולהרגיש לא מוצלח. תת המודע שלו הסיק מכך שהוא אכן לא מוצלח. ומאז הוא מסתובב עם תחושות מעין אלו.
  • אז הגיע הזמן להשתלט בחזרה על עצמנו, ולשלוט על חיינו בצורה מודעת, תוך השגת שליטה מלאה על תת המודע שלנו. את המהפך הזה נוכל לעשות במהירות באמצעות קורס NLP מקיף ומעשיר.

שאלות נוספות

אין צורך כזה. לתת מודע יש גם תפקיד חשוב בחיינו. אנחנו לפעמים רק נדרשים לבקר ולאזן אותו, ואת זה ניתן בהחלט לעשות באמצעות שיטת NLP
זה מאוד תלוי ברצינות של המטופל. מי שבא מוכן לעשות עבודה משמעותית עם עצמו ישיג את מטרתו מהר מאוד.
אלעד גבריאלוב
אלעד גבריאלוב

לאחר מבצע צבאי אכזרי בו לקחתי חלק, חוויתי קשיים גדולים עם עצמי. בהמלצת חבר פניתי לטיפול בשיטת NLP ומאז חיי השתנו מקצה לקצה. בהמשך לקחתי קורס מקיף ב NLP וזה שדרג מאוד את חיי, ומאז לקחתי על עצמי את השליחות לעזור לכמה שיותר אנשים ללמוד את השיטה ולהסתייע בה.

מורה ל n.l.p.
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?
פוסטים אחרונים
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?