איך להתנהג בראיון עבודה – תובנות מקורס NLP

מדובר בצומת דרכים משמעותית. לעיתים זה לאחר שנים מייגעות של לימודים אינטנסיביים, תרגולים והכנות. והנה הרגע הגדול הגיע – ראיון עבודה לעבודה הנכספת!
בראיון עבודה כל ההכנות, הלימודים, הידע, הכישורים והתכונות שלנו נתונים למבחן. ייתכן שבהופעה אחת מרושלת שלנו, ובהצגה שלומיאלית אחת של עצמנו, ושל הידע שלנו מול המראיין, נוריד לטמיון את כל התקוות והחלומות שלנו.
ראיון עבודה נמשך לרוב מספר דקות עד שעה קלה, ולזמן הקצר הזה מתנקזות כל כך הרבה אמוציות וציפיות שאנחנו לא תמיד יודעים לנהל, וזה פשוט עשוי להכשיל אותנו בדרך ליעד, גם אם אנחנו ממש מצוינים וטובים במה שאנחנו עושים.
ולכן ניגשים לראיון עבודה רק לאחר הכנה מקדימה ראויה על פי שיטת NLP .

איך להתנהג בראיון עבודה

תוכן עניינים

מה כל כך מלחיץ בראיון עבודה?

ישנן סיבות טובות ומגוונות לכך שאנשים נלחצים מאוד מראיון עבודה. והנה חלקן העיקרי:

 

ראיון עבודה זה מבחן

אם נרצה 'לקרוא לילד בשמו' אז ראיון עבודה זה למעשה מבחן! מבחן לאופי שלנו. מבחן לידע שלנו, ומבחן ליכולות שלנו. ולא משנה  כיצד נסובב את זה, מבחן זה תמיד מעמד מלחיץ.

 

התבלבלות מול סמכות

בדרך כלל בראיון עבודה אנחנו נכנסים לחדר מנהלים בעל עיצוב רשמי ומאיים, כאשר מולנו יושב בן אדם סמכותי ותכליתי ששואל שאלות ישירות עלינו. הסיטואציה הזאת כשלעצמה יש בה כדי להלחיץ אפילו אנשים חזקים, ולגרום גם לאנשים רהוטים וחדים לגמגם ולזייף. ככה זה, כאשר אנחנו פוגשים סמכותיות אנחנו מתערערים.

 

שק של ציפיות

אנחנו באים לראיון עבודה עם ים ציפיות ותביעות מעצמנו. ראיון העבודה מתקיים לרוב לאחר תקופת הכשרה אינטנסיבית, או לאחר תקופת לימודים מייגעת. ובשלב הזה אנחנו כבר מצפים מעצמנו להפוך את הידע ואת היכולות שלנו למזומנים, ולתפור לעצמנו משרה ראויה שתהלום אותנו. וכאשר אנחנו נכנסים לחדר בו מתקיים ראיון העבודה עם שק הציפיות הזה על הראש, זה עשוי להיות בעוכרנו, ולהכריע אותנו נפשית ברגעי האמת.

אלה הן הסיבות שלראיון עבודה צריכים לגשת עם הכנה נכונה, נפשית ותודעתית.

 

איך מתכוננים לראיון עבודה? איך להתנהג בראיון עבודה? איך להרשים בראיון עבודה? – מספר טיפים עוצמתיים

את ההכנה לראיון עבודה יש לחלק ל2 חלקים. דברים שצריך לעשות לקראת הריאיון, והתנהלות נכונה תוך כדי ראיון עבודה:

איך מתכוננים לראיון עבודה – הכנה מקדימה לקראת ראיון עבודה

הציעו לך משרה מפתה? יופי! יש לך הזדמנות חד פעמית לממש אותה. אם תעשה זאת נכון הרווחת, אך אם זלזלת, פקששת. אין מועד ב!

ולכן לפני שאתם ניגשים בכלל לראיון עבודה תעשו 'איסוף מודיעין' מקדים על מקום העבודה הפוטנציאלי. תלמדו על מקום העבודה, על אופי העבודה, מה חשוב למנהלי החברה ומה 'קונה' אותם, מה הם הדברים אליהם הם לא מוכנים להתפשר, ומה הם התכונות והכישורים שהם מחפשים בעובדיהם. לאחר שהצלחתם לגבש 'תעודת זהות' על העסק. תוודאו עם עצמכם האם העבודה אכן מתאימה לכם, ואתם לא מבזבזים זמן יקר לשווא.

במידה והשתכנתם שהמשרה תפורה בול בשבילכם, תחשבו על הדרך הנכונה שלכם להציג את עצמכם בראיון. מה נכון לכם להבליט בראיון, ומה מעט להסתיר וכו'. וכך תבואו לראיון עם אסטרטגיה מגובשת, ומוכנים לכל התקלה.

 

איך להתנהג בראיון עבודה – התנהלות נכונה במהלך ראיון עבודה

  • איך להציג את עצמי בראיון עבודה? – לשדר ביטחון ונינוחות

היכנסו לחדר עם מבע פנים נינוח וחייכני, תלחצו למראיין יד בוטחת אך מכבדת (כן, גם אם הלב שלכם מאיים להתפוצץ מקצב הדפיקות, מי שיושב מולכם לא אמור לדעת על כך) תתיישבו על הכיסא בטבעיות, תשענו אחורה, תזקפו קומה, תרפו כתפיים, ותיישרו מבט.

פעולות אלו גם ייצרו את רושם הרצוי על המראיין, והם גם ירגיעו אתכם, בבחינת אחר הפעולות נמשכות הלבבות.

הערת הזהרה: כמה שחשוב לשדר רוגע וביטחון, ככה חשוב להיזהר מלשדר שחצנות ויהירות. יש לעשות את ההבחנה העדינה בין בטחון ונינוחות, ליהירות מעצבנת, שמראיינים ממש לא מחבבים לראות.

 

  • לנסות ליצור שיחה אישית וחברית

תנסו להשפיע על הלך הרוח של השיחה, ותנסו להוציא את השיחה מעט מהאזורים הטכניים והלקוניים. במידה והמראיין שואל שאלה אישית (האם יש לך ילדים וכו') תקפצו על המציאה, תענו באדיבות ותנסו להרחיב מעט את הנושא, ולמצוא נקודות ממשק משותפות בינכם. נושאים אישיים ואנושיים יכולים לתרום רבות לקשר האישי בין המרואיין למראיין, ולייצר קירבה. מה שעשוי להשפיע כמובן על ההחלטה הסופית של המראיין.

 

הערת הזהרה: הטיפ הזה נכון כל עוד השיחה זורמת בצורה טבעית וכיפית, במידה והאיש שיושב מולכם הוא קודר ורציני אל תנסו לכפות עליו 'באלימות' שיחה אישית דביקה ומעצבנת מבחינתו. בקיצור תפעילו את האינטליגנציה שלכם.

 

  • טעית באמצע? המשך כרגיל!

לפעמים במהלך ראיון עבודה אנחנו מרגישים שעשינו טעות קריטית מול המראיין, מה שעשוי להוציא לנו את האוויר מהמפרשים. אבל תהיה זו טעות לתת לטעות אחת להכריע אותנו!

יש משהו מאוד אנושי בלטעות, לא קרה שום דבר. ההפך הוא הנכון. מראיין שרואה מישהו ש'פישל' מצליח לגבור על המבוכה ולצאת ממנה, יעריך אותו ברמה האנושית הכי בסיסית, וזה עשוי להפוך דווקא לנקודת זכות עבור המתראיין.

וזכרו תמיד. גם אם טעיתם ולא קיבלו אותכם, תמיד תהיה מקצה שיפורים, אליו תבואו מלומדים וערוכים יותר. טעיות נועדו כדי ללמוד ולהשתפר מהן.

 

  • להפגין חיוביות וחיוניות

לעיתים במהלך ראיון עבודה אנחנו כבר מרגישים מספיק משוחררים עם המראיין, ואנחנו מרשים לעצמנו לדבר בצורה שלילית על העבודה הקודמת שלנו או על מנהליה. או סתם ככה לדבר על כל מיני דברים שליליים ומעצבנים, או להתווכח עם המראיין על פוליטיקה וכו'.

מראיינים לא אוהבים את זה. הם רוצים לראות שהעובד העתידי שלהם הוא בן אדם חיובי ושמח, רואה את הטוב והמחבר בכל דבר, ומלא בהכרת הטוב על העבר.

 

  • אל תחפרו ושמרו על נימוסים

חשוב מאוד להתנהל לאורך כל ראיון העבודה בנימוסים המתבקשים, אל תזמינו קפה (אלא אם כן המראיין מציע באדיבות), אל תגעו בתמונות שעל הקיר או במוצרים על השולחן. אם למראיין יש שיחת טלפון על תנסו לצטט לו, ואל תשאלו שאלות בנוגע שליחת הטלפון שלו. אל תשאלו למראיין אף שאלה אישית! תזכרו תמיד הוא המראיין ואתם המרואיינים, לא ההפך.

 

  • לענות לשאלות בתבונה

אחת השאלות הכי מתבקשות ונפוצות בראיון עבודה היא, מדוע עזבת את העבודה הקודמת? שאלה כזו היא תמיד הזדמנות בעבורכם, לקדם את עצמכם. תענו בצורה חיובית על העבודה ההיא, ועל עד כמה הייתם מצוינים מידי בשביל להמשיך שם.

לדוגמה: העבודה הקודמת הייתה מאוד מאתגרת ומעניינת, אך בשלב מסוים שמתי לב שזה קטן עלי, ואני מחפש אתגר משמעותי יותר. (וכמובן להימנע מלומר את זה בנימה שחצנית)

 

תמיד מומלץ לקראת ראיון עבודה משמעותי, להתייעץ עם בוגר קורס NLP שמשמש כמטפל בשיטה ,שידע להתאים באופן אישי לכל אחד טיפים לצליחת כל ראיון עבודה.

כל בן אדם מתנהל אחרת בראיון עבודה, זה מאוד תלוי באופי ובסגנון של כל אחד ואחד. לכן מומלץ לקבל ייעוץ מותאם אישית מיועץ NLP מקצועי.

 

לסיכום:

  • ראיון עבודה זהו מעמד מלחיץ, בו יחרץ גורל העבודה או המשרה הנחשקת אותה אנחנו רוצים. אך לעיתים בעקבות התנהלות לא נכונה ופזיזה במהלך ראיון העבודה בעקבות הלחץ החזק בו אנחנו נתונים, אנחנו עשויים לפקשש לעצמנו את הריאיון.
  • אנשים נלחצים בראיון עבודה בין היתר בגלל: התחושה  שהם במבחן, ההתבלבלות מול הסמכותיות של המראיין, ושק הציפיות שלהם מעצמם.
  • לכן חשוב מאוד לבוא לכל ראיון עבודה מוכנים מראש, ולעשות שיעורי בית על מקום העבודה הייעודי לקראת ראיון העבודה.
  • וכן בראיון העבודה עצמו חשוב לשדר נינוחות וביטחון, ליצור שיחה נעימה ואישית, להבליט דברים חיוביים, ואת שאר הדברים הפחות נוצצים להשאיר לפעם אחרת.
  • מומלץ להתייעץ עם מטפל מקצועי, שהוא בוגר הקורס המעולה של שיטת NLP  , לקראת ראיון עבודה, במטרה לקבל טיפים מותאמים אישית.

שאלות נוספות

הדרך הכי טובה היא פשוט להתנהג בטבעיות, בנינוחות ובביטחון , ולהבליט את הצדדים החיוביים שלכם.
אם אתם לא מצליחים לשלוט על הלחצים שלכם בראיון עבודה, והלחץ משתק אותכם. מומלץ לפנות לייעוץ אצל מטפל מומחה בשיטת NLP.
אלעד גבריאלוב
אלעד גבריאלוב

לאחר מבצע צבאי אכזרי בו לקחתי חלק, חוויתי קשיים גדולים עם עצמי. בהמלצת חבר פניתי לטיפול בשיטת NLP ומאז חיי השתנו מקצה לקצה. בהמשך לקחתי קורס מקיף ב NLP וזה שדרג מאוד את חיי, ומאז לקחתי על עצמי את השליחות לעזור לכמה שיותר אנשים ללמוד את השיטה ולהסתייע בה.

מורה ל n.l.p.
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?
פוסטים אחרונים
לחזור אליך עם יותר פרטים לגבי הקורסים?