כדי להיות אהוב על ידי החברה, הילד קודם כל צריך לאהוב את עצמו.
אחד משורשי הבעיה אצל ילדים שלא מספיק מקובלים ומעורבים בחיי החברה, זה העובדה שהם לא מספיק בטוחים במי שהם.
אז רגע לפני שנבחן את האופציות כיצד לגרום לחברה לחבב אותם יותר, הם יצטרכו קודם כל לאהוב את עצמם.
כיצד עושים זאת? כמובן שאנחנו ההורים נעטוף אותם באהבה אין סופית וניתן להם להרגיש הכי אהובים ומוכשרים. זה חשוב מאוד ומחזק את הילד בצורה אדירה. אבל זה לא תמיד מספיק. כדי שילד יאהב את מי שהוא באמת, אנחנו צריכים למצוא את הדרך לחבר אותו לעצמו ולצדדים החזקים והחיוביים שיש בו.
המטרה היא לאפיין את הכישורים החיוביים שיש בילד ולטפח אותם בו. המצב הרצוי ביותר הוא שהכישורים שנבחר לטפח אצל הילד יהיו כאלו שהוא מעריך אצל עצמו. כלומר ייתכן שאנחנו חושבים שהילד מצייר ממש יפה, אבל הילד גורס אחרת. במקרה כזה אולי יהיה חבל לבזבז את הזמן שלנו על שכנועים עקרים (למרות שגם כאן יש מקום לעבודה עם הילד). כדי להשיג את המטרה ביתר קלות ומהירות יהיה נכון יותר לזהות מה הן התכונות שהילד כן אוהב אצלו. נניח שהוא מאוד אוהב לנגן על קלידים, יהיה מאוד כדאי להשקיע בו באפיק זה.
בדרך כלל כאשר הילד ירגיש שהוא מוצלח במה שהוא עושה, הוא יצליח להעריך את עצמו יותר וזה כאמור תנאי מקדים נדרש להצלחה בחברה.
כיצד נעזור לילד שלנו להתקרב יותר לחברה?
קודם כל חשוב להבין שילד שלא מעורב מספיק בחיי החברה הוא לרוב לא ילד לא מוצלח או לא מוכשר. בחלק גדול מהמקרים זה קושי מסוים אצל הילד להתחבר עם החברה, ולעיתים זו החברה שלא מצליחה להבין עד תום את אופיו המיוחד של הילד. ולכן זה בהחלט ניתן לשינוי על ידי עדכון התפיסה אצל הילד, או גרימה לחברה לשנות את ההסתכלות עליו.
והנה 2 דרכים לעזור לילד להתערות יותר חברתית.
-
להקנות לו ביטחון לביצוע אינטראקציה חברתית.
אחת הבעיות אצל ילדים שלא מקובלים בחברה היא העובדה שהם כלל לא מנסים לבצע אינטראקציה חברתית אמיתית. זה יכול לנבוע משלל סיבות כגון דימוי עצמי נמוך (את הפתרון לזה פרטנו בקטע הקודם) או הערכה לא נכונה לגבי האופן בו החברים רואים אותם ואת כישוריהם.
במקרה כזה חשוב לשמוע מהילד מה הוא חושב שהחברים שלו חושבים עליו. חשוב מאוד לתת לילד להתבטא, ולא לבטל את דבריו בהינף יד. לאחר שהילד שיתף אותנו בהערכה שלו לגבי איך הוא נתפס בעיני החברה. ננסה להוביל אותו לראות את הסיטואציה בצורה מעט יותר פרופורציונלית למציאות, ומהמקום הזה נבין איתו ביחד האם אכן חושבים עליו את מה שהוא חושב שחושבים?
חשוב מאוד לעשות שימוש בשיחה בעולם הדימויים של הילד, ולהשתמש עם דוגמאות שהוא מביא מהעולם שלו, ולנתח אותם ביחד איתו.
-
להנגיש את התכונות והכישורים של הילד לחברה
לפעמים הדימוי העצמי של הילד דווקא בסדר גמור, הבעיה היא שהחברה לא כל כך רואה את הערך המיוחד שהילד מביא איתו.
לדוגמה ילד שמאמין בכל ליבו שהוא מומחה במשחקי מחשב, וזה ה'כרטיס ביקור' איתו הוא מציג את עצמו לסביבה החברתית. במקרה כזה יהיה נכון לגרום לילד לגלות עוד צדדים חיוביים בו שאותם הוא יוכל לחשוף לחבריו, כגון זה שהוא מצחיק, שנון, חכם או כל תכונה חיובית שזה לא יהיה, זה עשוי לגרום ליותר ילדים למצוא בו עניין ולהתחבר אליו.
האופציה השנייה היא להשתמש עם הכישרון המקורי של הילד, ולכוון אותו לקבוצת חברים שאנחנו יודעים שיש להם עניין בתחום הזה.
במידה ואתם מתקשים למצוא בעצמכם את הדרכים לעזור לילד שלכם להצליח יותר מבחינה חברתית. מומלץ לכם לשלוח אותו לטיפול אצל מטפל NLP מוסמך ומיומן.
לסיכום:
- לכל הורה חשוב שהילד שלו יהיה מעורב ומוצלח מבחינה חברתית. אך לא תמיד זה הולך כפי שרוצים.
- המפתח להצלחת הילד בחברה הוא קודם כל הערכה עצמית. ככל שהילד יהיה מחובר לעצמו ולכישורים שלו והוא יאמין בזה באמת, הוא יצליח יותר גם בסביבה החברתית.